Zoeken
  • Amy Hehemann

Praktische stappenplan de ideale klantreis

De klantreis is letterlijk de ervaring die de klant heeft bij het kopen van jouw product of dienst. Online is al veel te vinden over wat de klantreis nou eigenlijk is. In deze blog willen we meer praktisch ingaan op de klantreis. Zo kan je direct aan de slag gaan en kan je er vandaag nog voor zorgen dat je klanten een betere ervaring beleven.


De klantreis van a-z

Om de klantreis in kaart te brengen moet je weten wat de contactmoment zijn van jouw merk en de klant. Wanneer en hoe komt de klant te weten dat je bestaat. Wat gebeurd er als hij je website bezoekt. Raakt hij geïnteresseerd of haakt hij af? Kan je ervoor zorgen dat de klant je vertrouwd en overgaat tot de aankoop? Hoe ga je van een product naar een merk lees je hier.


We kunnen een aantal fases onderscheiden. Aandacht, interesse, aankoop en retentie. In deze fases kan iemand verschillende keren contact hebben met je merk. Je wilt ervoor zorgen dat iemand altijd een goede ervaring heeft want dit zorgt voor merkbinding. Als iemand een slechte ervaring heeft wilt hij natuurlijk niet nog een keer bij je komen mits je het goed hebt opgelost.


  • Schrijf op waar je op dit moment aanwezig bent. Bijvoorbeeld je website, klantenservice, social media etc.

  • Schrijf een situatie uit hoe je klant bij jou kan komen. Via advertenties, via gemeenschappelijke vrienden etc.

  • Kijk of er overeenkomsten zijn en geef jezelf een score van 1-5 hoe goed je het doet. Zijn je advertenties herkenbaar? Is je social media actief?


Als je al deze punten hebt uitgeschreven kan je zien waar je nog aan moet werken, wat je goed doet en wat niet van toepassing is voor jou.


Een tip: kijk ook verder dan de aankoop. Hoe ontvangt iemand een pakket en zorg jij ervoor dat een klant een herhaal aankoop wilt doen?


1 keer bekeken

VISION FOR GROWTH

ADRES

Utrecht

CONTACT

KVK: 77396634

BTW: NL860995045B01

VOLG ONS

  • White LinkedIn Icon
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

© 2019-2020 by THE ECOMM AGENCY