Zoeken
  • Amy Hehemann

Stappenplan voor conversie optimalisatie

Het conversiepercentage is een van de belangrijkste metrics als we het hebben over webshops. Het percentage van bezoekers dat uiteindelijk overgaat tot een aankoop beïnvloed dit getal. Er zijn heel veel verschillende manieren en combinaties om het percentage omhoog te krikken. Belangrijk om te vermelden is dat we in deze blog het hebben over conversie optimalisatie van je gehele funnel. Van advertising tot after sale. Niet alleen website optimalisatie, dit is namelijk een klein deel ervan.


Voordat je begint met met het aanpassen van je website is het handig om een aantal dingen te onthouden.


  • Documenteer wat je aanpast en wat voor effect het uiteindelijk heeft gehad. Hierdoor doe je niet dingen tweemalig die geen zin hadden.

  • Kortingscodes en acties kunnen voor een piek zorgen maar betekent niet direct structurele groei. Hou dit in je achterhoofd en speel hiermee.

  • Wat voor iemand anders werkt hoeft niet voor jou te werken. En vice versa.

  • Wees creatief en denk out of the box. Hierdoor kom je vaak op nieuwe ideeën die andere misschien nog niet hebben gedaan.

  • Verander niet alles tegelijk in de funnel want dan weet je niet waar het door komt.


Stap 1. Data, data data

Onderzoek de data, dit is namelijk je uitgangspunt. Wat is je huidige conversiepercentage van de afgelopen 3 maanden. Een dagelijks getal heeft niet heel veel zin, je moet echt naar het gemiddelde kijken.

Schrijf het volgende op:

  • Gemiddelde conversiepercentage, hoeveel omzet / winst, aantal aankopen en website bezoekers


Stap 2. Analyseer de funnel

Zie de funnel als een leiding waar water doorheen stroomt. We hebben meerdere stukken in de leiding die aan elkaar vast zitten en die water doorlaat. Als er goed resultaat is komt er veel water (klanten) doorheen en als er weinig resultaat krijgt is er maar een klein stroompje aan water. Bekijk de advertenties, krijg je genoeg verkeer hieruit of kan dit beter. Bekijk daarna de website, zorgt deze ervoor dat veel mensen iets toevoegen aan hun winkelwagen en vervolgens afrekenen? Breng alle fases in kaart en bekijk waar het grootste probleem ligt. Het grootste probleem zorgt namelijk voor de grootste impact. Als je dit verhelpt krijg je ook het beste resultaat. Daarna kan je verder naar de volgende stap


Stap 3. Bedenk wat je kan doen om de funnel te verbeteren

Nu is het tijd om creatief na te denken. Kan je je advertenties anders maken, custom content gebruiken, andere targeting of een video in plaats van een foto. Kijk naar je website op welke pagina haken de meeste mensen af. Wat kan je hier toevoegen zodat een bezoeker wel een product toevoegt aan zijn winkelwagen? Maak een lijst met allemaal verbeteringen die je zou kunnen doen aan de plek in de funnel. Daarna schat je in welke van deze aanpassingen zal de grootste impact hebben? Doe die eerst.


Stap 4. Uitvoering van de verbeteringen

Het uitvoeren van de aanpassingen kan op verschillende manieren. Je kan de productpagina of advertentie gewoon veranderen en bijhouden wat er gebeurd. Of je kan dit tegelijk testen een zogeheten a/b test. Bij Facebook laat je twee advertenties tegelijk lopen en je kijkt welke van de twee het beter doet dan de ander. Bij je webshop kan je gebruik maken van verschillende landingspagina’s of je maakt gebruik van een tool zoals Google Optimize. Hiermee kan je a/b testen gemakkelijk laten draaien op je website.


Stap 5. Analyseren van de resultaten

Niet al je verbeteringen zorgen voor beter resultaat. En dat is oke. Het is goed om te weten wat werkt voor jouw doelgroep en product en wat niet. Door het documenteren van de resultaten zorg je ervoor dat je deze aanpassing niet nog eens zal doen, want het werkt immers niet voor jou. Werkt iets wel en ben je tevreden met het resultaat? Laat het dan staan. Wellicht denk je dat het nog beter kan en kan je de test nog een stap verder nemen.


Conversie optimalisatie is een moeilijk proces wat we in deze blog zo gemakkelijk en praktisch mogelijk hebben proberen uit te leggen. Als je dit proces liever wilt uitbesteden aan een expert kan je altijd ons team inschakelen. Wil je liever zelf aan de slag met je eigen webshop, maar denk je dat je toch wel wat hulp kan gebruiken? We bieden ook coaching aan waarbij we samen kijken wat de beste manier is om je webshop naar een volgend niveau te tillen.


Ps: Volgende week vertellen we je 5 tips voor het verhogen van jouw webshop omzet!



2 keer bekeken

VISION FOR GROWTH

ADRES

Utrecht

CONTACT

KVK: 77396634

BTW: NL860995045B01

VOLG ONS

  • White LinkedIn Icon
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

© 2019-2020 by THE ECOMM AGENCY