Zoeken
  • Amy Hehemann

Wat komt er allemaal kijken bij branding?

Branding is een groot begrip en er zijn veel strategieën die hierbij komen kijken. Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer. Kennen mensen je merk? Wat voor gevoel krijgen ze bij je merk? En zorgt dit ervoor dat meer mensen het willen kopen? In deze blog lees je alle stappen die nodig zijn voor jouw ideale merk.


Wat is je missie, visie en kernwaarden?

We gaan even helemaal terug naar de basis van je bedrijf. Waarom ben je je merk begonnen? Wat zijn woorden die bij je opkomen als je je merk zou beschrijven? Wat voor doelgroep spreek je aan? De missie is wat je doet en voor wie je het doet. Je visie is het toekomstbeeld wat je hebt en hoe jouw merk daarin past. En kernwaardes zijn als het waren je karakter of eigenschappen.


Voorbeeld van een missie, visie & kernwaarden van de politie

Missie

De missie van de politie luidt: ‘Onveranderd is de politie ‘'waakzaam en dienstbaar'’ aan de waarden van de rechtsstaat. Deze missie vervult de politie door afhankelijk van de situatie gevraagd en ongevraagd te beschermen, te begrenzen of te bekrachtigen.’


Kernwaarden

Moedig, betrouwbaar, verbindend en integer


Visie en identiteitskenmerken

De politie wil haar missie bereiken door:

  1. vertrouwen te wekken door de wijze waarop zij resultaten bereikt;

  2. in elke situatie alert en slagvaardig op te treden;

  3. betrokken en daadkrachtig te helpen, de-escalerend te werken en waar nodig geweld te gebruiken;

  4. intensief samen te werken met burgers en partners vanuit betrokkenheid, informatie delen en wederkerigheid;

  5. te leren, te innoveren en te vertrouwen op haar professionals;

  6. één korps te zijn: van wijk tot wereld. Lokaal verankerd en (inter)nationaal verbonden.


Doelgroep en branding

Je doelgroep is super belangrijk bij branding. Als je weet voor wie je het doet wordt het een stuk gemakkelijker om je branding hierom heen te bouwen en je doelgroep aan te spreken. Een voorbeeld hiervan om het duidelijker te maken is Harley Davidson. Mensen die dit merk kopen houden van stoere motoren, zijn over het algemeen mannen en houden van de buitenlucht. Als Harley Davidson een rond logo met roze kleuren had zou dit totaal niet aanspreken bij hun doelgroep en zouden ze een stuk minder succesvol zijn.

Logo, kleuren & merk identiteit

Zoals we hiervoor al zeiden moet je goed kijken naar je doelgroep en wat voor merk hierbij past. Wil je een vrolijke of stoere kleur, vorm of uitstraling. Denk hier al over na bij het creëren van je logo. Daarnaast is het goed om kleuren terug te laten komen zodat je snel herkenbaar wordt voor je doelgroep. Kies een kleur die uitspringt voor je markt. Heeft iedereen neutrale kleuren kies voor een frisse felle kleur. Ben jij een duurder merk en wil je luxe uitstralen? Gebruik bijvoorbeeld neutrale tinten of goud.


Branding en de customer journey

In deze blog kom je erachter hoe je de customer journey in kaart brengt en hoe je het gebruikt voor jouw marketing. Nu gaan we het hebben over hoe branding een verschil kan maken voor jouw klanten. Als je alle contactmomenten in kaart brengt van je doelgroep weet je waar je als merk aanwezig moet zijn.


We schetsen een beeld voor je:

Een potentiële klant scrollt op instagram en komt toevallig via een post van een vriend op het instagram account van je merk. Alle foto’s hebben een herkenbare stijl en kleur namelijk bordeaux rood. De persoon is zo geïnteresseerd dat hij doorklikt op de link in de bio en op je website terecht komt. Ook hier komt de bordeauxrood terug op de website bijvoorbeeld als buttons of headlines. Hij doorzoekt de pagina’s en komt op de productpagina terecht. Dit is een product wat hem zeker aanspreekt en aangezien zijn vriend al bij jullie heeft gekocht beslist hij om ook het product te kopen. Na de aankoop krijgt hij een mailtje met een betalingsbevestiging in dezelfde stijl en wordt hij aangesproken met zijn voornaam. Het is een wat hipper merk dus dit past goed. Een paar dagen later komt het pakket binnen en ziet hij dat de doos helemaal bordeauxrood is er zit zelf een kaartje bij met het logo en een kaartje met zijn naam en een bedankje voor zijn bestelling. Hij vind het pakje zo cool dat hij een post zet op social media en het merk tagt.


Zie je hoe je dat als je alle momenten in kaart gaat brengen dat je erachter komt wanneer het belangrijk is om je merkidentiteit naar voren te laten komen. Daarnaast zijn er veel merken die dit nog niet doen en zal dit dus ook een goede manier zijn om je concurrentie te verslaan. Bekijk hoe andere merken dit doen en krijg hier inspiratie uit.


Als je wilt sparren over jouw merkidentiteit of branding plan dan een GRATIS strategiesessie in en we helpen je graag.



3 keer bekeken

VISION FOR GROWTH

ADRES

Utrecht

CONTACT

KVK: 77396634

BTW: NL860995045B01

VOLG ONS

  • White LinkedIn Icon
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

© 2019-2020 by THE ECOMM AGENCY